Diakoniatyö

Kirkon diakoniatyö on auttamista ja rinnalla kulkemista elämän eri tilanteissa. Olemme täällä juuri sinua varten, joka tarvitset kuuntelijaa tai väliaikaista taloudellista apua yllättävässä tilanteessa. Myös isommissa ongelmatilanteissa voimme yhdessä miettiä juuri sinulle sopivia ratkaisuja ja ulospääsyä vaikeista tilanteista.

Diakoniatyön tarkoituksena on kokonaisvaltainen auttaminen ja rinnalla kulkeminen. Tähän kokonaisuuteen kuuluvat tärkeänä osana myös yksinäisyyden lievittäminen ja ilon tuottaminen elämään. Kaikki diakonian toiminta on maksutonta, joten myös kaikkein vähävaraisimmat voivat tulla mukaan kerhoihin ja muuhun toimintaan. Diakonian ystävätoiminta tuo apua yksinäisyyteen sekä kodeissa että laitoksissa. Jos haluat toimia vapaaehtoisena ystävänä, ota yhteyttä!

Diakoniatyö on saanut lahjoituksena runsaasti kodin tavaraa ja vaatteita, eli jos olet tällaisen tavaran tarpeessa, tule katsomaan, jos löytäisit jotain itsellesi sopivaa. Vaatteita on myös vauvoille runsaasti.

Sovi rohkeasti tapaamisesta diakonissa Maaritin kanssa, p. 040-7652453 tai maarit.h.vesterinen@evl.fi.

Auttava puhelin on sinun käytettävissäsi

Kirkon keskusteluapu

Voit soittaa, chatata, kirjoittaa nettipäivystäjille tai laittaa kirjeen tulemaan. Kirkon keskusteluapuun voi ottaa yhteyttä, kun jokin asia painaa mieltä. Viime aikoina yleisimpiä keskustelunaiheita ovat olleet ihmissuhteet, hyvinvointi ja arjen tilanne.

Kirkon keskusteluavun Palveleva puhelin päivystää joka ilta klo 18−24 ja Palveleva chat päivystää ma−pe klo 12−20. Palvelevaan nettiin voit kirjoitella ihan milloin haluat.

Päivystäjät ovat kirkon koulutettuja vapaaehtoisia tai työntekijöitä eri puolilla Suomea. Keskustelut ovat aina luottamuksellisia ja nimettömiä. Tarkemmat yhteystiedot eri palveluihin löydät osoitteesta www.kirkonkeskusteluapu.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessäLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Lisätietoja:
Anita Salonen, va. sielunhoidon asiantuntija, Diakonia ja yhteiskunta, Kirkkohallitus, anita.salonen@evl.fi

Diakonissa

Olen diakonissa Maarit, nelostien tuoma, alunperin turkulainen. Pihtiputaalle olen nyt asettunut ja asustelen tällä hetkellä 14- ja 7-vuotiaiden kissojeni kanssa. Harrastan tanssia, käsitöitä ja niin... kissoja. Ne osaavat kyllä ottaa paikkansa sekä sylissä että sängyssä.

Diakoniatyössä lähinnä sydäntäni ovat heikoimpien ja vähäosaisimpien tukeminen, päihdetyö ja osallisuuden vahvistaminen omassa yhteisössäni. Pyrin vaikuttamaan siihen, että ihmiset löytäisivät toisensa jälleen koronan jälkeen, ja yksinäisyys lievittyisi niin aikuisten kuin vanhustenkin keskuudessa.