Muurasjärven hautausmaa

Reisjärventie 2943, 44800 Pihtipudas

Muurasjärven hautausmaa sijaitsee kirkon vieressä ja on perustettu vuonna 1930 luvulla. Hautausmaa syntyi talkoolla. Hautausmaa sijaitsee vanhastaan Ristinmäeksi kutsuttua aluetta,joka sitten ostettiinkin erilleen Ahon tilan maista. Myyjänä olivat Ville ja Ida Sevon.
Ensimmäisen maanhankinnan jälkeen hautausmaata on kahdesti laajennettu.
Hautausmaata ennen ylläpidettiin kyläläisten voimin, samoin Lotat ja Martat pitivät kukissa sekä sankarihaudan että muun hautausmaan ylläpidon, nykyään seurakunnan kesätyöntekijät huolehtivat hautausmaan yleisilmeestä ja sankarimaan kukista.
Alueella sijaitsee ruumishuone ja kalustevarasto.

Sankarihaudat

Muurasjärven sankarit taistossa rinnalla muiden kaatuivat eestä tään kallihin maan. Teitä muistaen kotiseutu multaanne astuu.

Tänne on siunattu 56 sankarivainajaa. Muistomerkki on Ilmari Wirkkalan suunnittelema ja paljastettu Pihtiputaan maatalousnäyttelyn yhteydessä 16.8.1953.

Pysäköinti Pysäköinti