HAUTAMUISTOMERKIT

Hautausmaan ohjesäännön ja hautatoimilain mukaisesti hautamuistomerkkisuunnitelma tulee lähettää seurakuntaan hyväksyttäväksi ennen sen valmistusta. Muistomerkkisuunnitelma on tarpeellinen ja pakollinen.

Suunnitelma tulee toimittaa ennen muistomerkin valmistamista hyväksyttäväksi Pihtiputaan seurakunnan taloustoimistoon osoitteella Sallilantie 4, 44800 Pihtipudas tai kirkkoherranvirasto.pihtipudas@evl.fi

Muistomerkkisuunnitelman tulee sisältää hautapaikan tunnistetiedot sekä piirroksen muistomerkistä lisämerkintöineen (mitat, koristeet, teksti, tapitus).

Muistomerkkisuunnitelman allekirjoittaa hautaoikeuden haltija tai hänen valtuuttamansa henkilö. Hautaoikeuden haltijan nimi ja yhteystiedot tulee näkyä suunnitelmassa.

Mikäli vanha muistomerkki halutaan poistaa, tarvittaessa anotaan lupa vanhan muistomerkin poistamiseen ja lupa-anomus vahvistetaan hautaoikeuden haltijan tai hänen valtuuttamansa henkilön allekirjoituksella.

Mainostarrat ja mainosten kiinnitys muistomerkkiin ja muutoinkin mainostaminen haudalla ja hautausmaalla on kielletty.

Ilmoitus muistomerkkien tuonnista tehdään aina ennakkoon seurakuntaan ja osoitetaan seurakuntamestarille. Se voidaan toimittaa postitse tai sähköpostilla.